Złożyłem wniosek o upadłość – co dalej?

2021-05-27

Sporządzenie wniosku o upadłość wymaga od dłużnika zebrania odpowiednich dokumentów oraz analizy swojej historii zadłużeniowej. Inicjacja postępowania o ogłoszenie upadłości konsumenckiej odbywa się poprzez złożenie wniosku do odpowiedniego sądu upadłościowego. Dłużnicy nie zawsze jednak wiedzą, jak wyglądają dalsze etapy i czego oczekiwać. Jak więc wyglądają następne kroki postępowania upadłościowego tuż po złożeniu wniosku do sądu?

Złożyłem wniosek o upadłość konsumencką - co dalej? 

Złożenie wniosku o upadłość konsumencką jest krokiem rozpoczynającym postępowanie. Samo przygotowanie wniosku wymaga od dłużnika dokładnej analizy swojej sytuacji finansowej oraz działań podejmowanych w przeszłości, czasem konieczne jest również podjęcie kontaktu z wierzycielami. Jednym z kluczowych elementów jest uzasadnienie wniosku, w którym dłużnik powinien zawrzeć m.in. historię swojego zadłużenia. Do wniosku należy także dołączyć wszelkie niezbędne dokumenty, które potwierdzą twierdzenia w nim zawarte. Gdy informacje wskazane we wniosku nie będą dla sądu wystarczające, np. wskutek pominięcia istotnych kwestii przez dłużnika, może on wezwać go do uzupełnienia braków formalnych pod rygorem zwrotu wniosku. Oznacza to, że jeśli dłużnik nie wskaże sądowi wymaganych informacji, jego wniosek zostanie mu zwrócony, a samo postępowanie nie będzie kontynuowane.

zlozylem-wniosek-o-upadlosc-co-dalej

Postanowienie o ogłoszeniu upadłości - ile czasu ma sąd żeby rozpatrzyć wniosek?

Po ewentualnym uzupełnieniu braków formalnych należy oczekiwać na rozpatrzenie wniosku przez sąd. Pozytywne rozpatrzenie następuje poprzez wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości wydawanym na posiedzeniu niejawnym. Oprócz decyzji o ogłoszeniu upadłości zawiera ono m.in. wezwanie wierzycieli upadłego, a także informacje o wyznaczeniu syndyka. O tym, że upadłość została ogłoszona dłużnik najczęściej dowiaduje się po doręczeniu mu postanowienia. Zdarza się jednak, że jeszcze przed otrzymaniem postanowienia z upadłym kontaktuje się wyznaczony syndyk. Rzeczywisty czas rozpatrzenia wniosku może różnić się w zależności od sądu, gdyż wpływa na niego wiele różnych czynników, w tym m.in. obłożenie sądu sprawami. 

Czynności dokonywane przez syndyka

Po złożeniu wniosku o upadłość i jego rozpatrzeniu swoje działania rozpoczyna syndy. Podstawowym zadaniem syndyka jest spieniężenie majątku upadłego, tak aby zebrać środki na zaspokojenie wierzycieli. Przed przystąpieniem do czynności inicjujących likwidację masy upadłości syndyk podejmuje szereg innych czynności, które mają na celu sprawdzenie poprawności danych zawartych we wniosku. Kontaktuje się więc z odpowiednimi urzędami, pozyskuje informacje i konfrontuje je z tymi przedstawionymi przez dłużnika. Syndyk zajmuje się także kontaktem z wierzycielami oraz ustaleniem planu wierzycieli. W trakcie tych działań syndyk pozostaje w stałym kontakcie z upadłym. Zwieńczeniem pracy syndyka jest utworzenie projektu planu spłaty lub podumowanie przesłanek przemawiających za umorzeniem zobowiązań bez jego ustalania. Najpierw odbywa się jednak likwidacja masy upadłości, z której uzyskane środki uwzględniane są w planie spłaty.

zlozylem-wniosek-o-upadlosc-co-dalej

Likwidacja masy upadłościowej

Masę upadłościową tworzy majątek dłużnika już w momencie ogłoszenia upadłości. Od tego czasu majątkiem zarządza syndyk, który zajmuje się przygotowaniem oraz przeprowadzeniem likwidacji. Oznacza to ograniczenie możliwości dysponowania przedmiotami wchodzącymi w skład majątku, dłużnik nie może więc samodzielnie podejmować się np. sprzedaży samochodu. Należy także pamiętać, że ustawa wskazuje przedmioty niewchodzące w skład masy upadłości. Są to przedmioty urządzenia domowego, które zaspokajają podstawowe potrzeby, np. lodówka, pralka czy łóżko. Prowadzenie likwidacji masy upadłości jest uzależnione od tego, czy upadły posiada majątek, który można spieniężyć.

Ustalenie planu spłaty wierzycieli

Po likwidacji majątku oraz sporządzeniu projektu planu spłaty zadania syndyka co do zasady się kończą. Projekt przedstawiany jest sądowi, który postanowieniem decyduje o ustaleniu planu spłaty wierzycieli, umorzeniu zobowiązań bez ustalania planu spłaty, bądź też warunkowym umorzeniu zobowiązań. Sam projekt planu opiera się na zgromadzonych przez syndyka informacjach o wysokości zadłużenia oraz możliwościach finansowych dłużnika. Na długość planu spłaty ma także wpływ przyczynienie się dłużnika do niewypłacalności, dlatego też w trakcie podejmowanych działań sąd uważnie sprawdza, jakie były powody zadłużenia. Zrealizowanie ustalonego przez sąd planu spłaty zgodnie z ustaleniami sądu kończy się umorzeniem pozostałych zobowiązań upadłego.

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń