Zwrot kosztów leczenia za błąd medyczny

2020-12-08

Błędy medyczne powodują wiele szkód, nie tylko zdrowotnych. Często przywrócenie stanu zdrowia poszkodowanego sprzed popełnionego błędu jest bardzo kosztowne. Niestety nie wszystkie zabiegi są refundowane, a oczekiwanie na pomoc opieki publicznej może działać na niekorzyść chorego. Kolejnym problemem jest to, że leczenie nie zawsze kończy się w momencie uzyskania odszkodowania. Koszty mogą być więc ponoszone także po uzyskaniu odszkodowania.  O co więc możemy ubiegać się gdy mowa o zwrocie kosztów leczenia za błąd medyczny?

Odszkodowanie za błąd medyczny a koszty leczenia 

Brak definicji legalnej błędu medycznego powoduje, że korzystamy z definicji zdarzenia medycznego. Została ona uregulowana w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta. Odnosi się do zakażenia pacjenta czynnikiem biologicznym, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci pacjenta. Zdarzenia te są następstwem niezgodnego leczenia, błędnej diagnozy lub opóźnionego leczenia właściwego. W konsekwencji koniecznością jest dodatkowe leczenie, które nie zawsze może być zapewnione przez opiekę publiczną, np. ze względu na trudną dostępność. Dlatego też pacjentowi poszkodowanemu przysługują roszczenia, które mają za zadanie wynagrodzić mu przebyte cierpienia oraz poniesione straty. Są to m.in. renta na zwiększone potrzeby, zadośćuczynienie czy odszkodowanie, na które składa się w szczególności zwrot ponoszonych kosztów leczenia za błąd medyczny. Swoich roszczeń poszkodowani mogą dochodzić od podmiotu odpowiedzialnego za szkodę.

Zwrot kosztów leczenia za błąd medyczny

Koszty leczenia niefinansowane ze środków publicznych

Utrudniony dostęp do leczenia jest jednym z podstawowych problemów, z którymi mierzą się pacjenci. Długie oczekiwanie w kolejkach może spowodować, że powrót do sprawności będzie jeszcze trudniejszy. Czas odgrywa ważną rolę. Dlatego też wielu poszkodowanych decyduje się na leczenie poza publicznymi placówkami zdrowotnymi. Niestety wiąże się to z dużymi kosztami dodatkowymi. Wszystkie te wydatki nadal są związane z popełnionym błędem medycznym, dlatego też wraz z ubieganiem się o odszkodowanie można starać się o zwrot poniesionych na leczenie kosztów. Koniecznością jest jednak uzasadnione i usprawiedliwione korzystanie z niepublicznej opieki medycznej. Jeśli więc poszkodowany nie mógł być leczony w placówce publicznej, np. ze względu na trudną dostępność lekarzy specjalistów, to środki wydane na uzyskanie takiej pomocy będą podlegać zwrotowi. Podobnie będzie w przypadku, gdy leczenie danej przypadłości w ogóle nie będzie zapewnione przez opiekę publiczną.

Przyszłe koszty leczenia

Nierzadko konsekwencją błędu medycznego jest długotrwałe i wieloletnie leczenie lub rehabilitacja. Koszty ponoszone przez poszkodowanego nie zawsze są więc z góry określone w momencie, w którym stara się on o odszkodowanie. Leczenie może ciągnąć się jeszcze na długo po tym, jak zakończy się spór. Przewidziano więc możliwość ubiegania się o koszty na leczenie przyszłe. Ich wysokość może być uzależniona od opinii biegłego, który potwierdzi celowość planowanych zabiegów lub konieczność zakupienia sprzętów. Kodeks cywilny wskazuje wprost, że na żądanie poszkodowanego osoba odpowiedzialna za naprawienie szkody powinna z góry wyłożyć sumę, która będzie potrzebna pokrycie kosztów leczenia (art. 444 k.c.).

Zwrot kosztów leczenia za błąd medyczny

Jak uzyskać odszkodowanie za błąd medyczny - dowody na ponoszone koszty leczenia

Sam proces udowodnienia tego, że doszło do błędu medycznego jest bardzo skomplikowany. Jeśli chodzi o koszty leczenia, to nierzadko nie jest wcale łatwiej. Należy pamiętać, że dokumentacja medyczna jest podstawowym dowodem na to, że leczenie w ogóle się odbywało. Warto również zbierać paragony z aptek czy sklepów ze sprzętem medycznym. Podobnie jest w przypadku gdy poszkodowany korzysta z opieki niepublicznej. Każde potwierdzenie poniesionych kosztów może posłużyć jako materiał dowodowy. Czasem dokumenty związane z prywatnym leczeniem są podważane przez ubezpieczyciela strony odpowiedzialnej za błąd. Pojawiającym się argumentem jest to, że taki sam efekt mogło przynieść leczenie w innym podmiocie, w którym cena jest dużo niższa. Jeśli jednak ubezpieczyciel będzie powoływał się na to twierdzenie, to on zobowiązany jest do udowodnienia swojego stanowiska.

Źródła:

  • Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 19 maja 2016 r. (sygn. III CZP 63/15),
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740),
  • M. Sadowska, Zapobieganie błędom medycznym w praktyce, Warszawa 2019.
  • J. Ciszewski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 2019.

Kategorie

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń