Odpowiedzialność odszkodowawcza szpitala za błąd medyczny

2021-06-01

Szpital jako placówka medyczna posiada swoje obowiązki w zakresie dbania o dobro i zdrowie pacjenta w trakcie jego leczenia. W tym celu wdrażane są najróżniejsze procedury, które mają zapewnić pacjentowi jak najszybszy powrót do zdrowia. Zdarza się jednak, że personel medyczny wskutek swoich działań bądź też zaniechań doprowadza do pogorszenia się zdrowia pacjenta, wydłużenia jego leczenia, a nawet ciężkich uszczerbków. Po stronie poszkodowanego powstaje wtedy roszczenie i może on skutecznie dochodzić odszkodowania. Kiedy i od kogo więc pacjent szpitala może dochodzić odszkodowania za błąd medyczny?

Czym jest błąd medyczny?

Do powstania roszczenia po stronie poszkodowanego pacjenta konieczne jest doznanie przez niego błędu medycznego. Ze względu na brak legalnej definicji błędu medycznego korzystamy z definicji zawartej w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta, w której uregulowano znaczenie tzw. zdarzenia medycznego. Zgodnie z tą definicją zdarzeniem medycznym są następstwa niezgodne z aktualną wiedzą medyczną, które powodują  uszkodzenie ciała bądź rozstrój zdrowia. Szkody te są spowodowane m.in. błędną diagnozą, powodującą niewłaściwe leczenie bądź wpływającą na opóźnienie leczenia prawidłowego, czy też nieprawidłowym zastosowanie produktu leczniczego. Jeśli więc pacjent wskutek błędnej diagnozy nie otrzymał prawidłowego leczenia z winy lekarza, co doprowadziło do powstania szkody po jego stronie, może ubiegać się o stosowne odszkodowanie. Należy pamiętać, że to od placówki możemu ubiegać się wypłaty środków. Wynika to z odpowiedzialności odszkodowawczej szpitala za błąd medyczny. 

Odpowiedzialność odszkodowawcza szpitala za błąd medyczny

Odpowiedzialność odszkodowawcza szpitala za błąd medyczny

Podstawą prawną odpowiedzialności szpitala jest najczęściej art. 430 k.c., zgodnie z którym podmiot powierzający wykonanie czynności danej osobie na własny rachunek jest odpowiedzialny za szkodę, którą osoba ta wyrządziła przy wykonywaniu powierzonych jej czynności. W przypadku szpitala osobą wykonującą określone czynności na jego rachunek będzie m.in. lekarz, który w danym szpitalu pracuje. Jeśli więc lekarz w trakcie leczenia pacjenta popełni błąd medyczny, to na szpitalu – jako podmiocie powierzającym wykonanie danej czynności – będzie spoczywała odpowiedzialność odszkodowawcza.

Należy jednak pamiętać, że odpowiedzialność odszkodowawcza szpitala opiera się na zasadzie winy. Na zawinienie wpływa m.in. brak wystarczającej wiedzy czy umiejętności praktycznych lekarza, ale także nieuwaga w trakcie leczenia czy prowadzonego zabiegu. Lekarz powinien dokładać należytej staranności, tak aby podjęte leczenie prowadziło do wyzdrowienia, a przede wszystkim nie narażało pacjentów na pogorszenie się ich stanu zdrowia. Brak tej staranności może prowadzić do uznania winy lekarza, a w konsekwencji do powstania odpowiedzialności odszkodowawczej szpitala.

odpowiedzialnosc-odszkodowawcza-szpitala-za-blad-medyczny

Jak uzyskać odszkodowanie od szpitala za błąd lekarski?

Kluczowe dla uzyskania odszkodowania od szpitala za błąd medyczny jest udowodnienie, że doszło do popełnienia błędu medycznego, którego skutkiem był rozstrój zdrowia bądź uszkodzenie ciała. W pierwszej kolejności należy więc ocenić, czy aby na pewno zdarzenie może być kwalifikowany jako błąd, należy także zwrócić uwagę na zawinienie lekarza. Aby udowodnić nieprawidłowości istotnym elementem będzie kompletna dokumentacja medyczna z przebytego leczenia. Następnym etapem jest sprecyzowanie roszczenia oraz skierowanie żądania do podmiotu odpowiedzialnego – szpitala. Jeśli szpital uzna twierdzenia jako zasadne, może dojść do zawarcia porozumienia i wypłaty odszkodowania na drodze pozasądowej. Najczęściej jednak spór trafia na drogę sądową, gdzie na podstawie zgromadzonych dowodów można dochodzić stosownych należności. Przed podjęciem działań warto skonsultować się profesjonalistami, którzy przeanalizują zebraną dokumentację oraz wskażą możliwe rozwiązania

Źródła:

Kategorie

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń