Odszkodowanie za błąd medyczny - procedura

2021-12-27

Szpital jest dla pacjenta miejscem, w którym powinien on otrzymać profesjonalną opiekę pozwalającą na powrót do zdrowia. Często zdarza się jednak, że wskutek błędu lekarza czy braku należytej staranności personelu medycznego pobyt nie tylko nie pomaga w powrocie do zdrowia, ale wręcz przyczynia się do jego utraty. Najczęściej mamy wówczas do czynienia z tzw. błędem medycznym za który pacjentowi należy się stosowne odszkodowanie. Jak więc wygląda procedura odszkodowawcza za błąd medyczny?

Odszkodowanie za błąd medyczny

Powstanie roszczenia po stronie pacjenta jest uzależnione od doznania przez niego błędu medycznego. Błędem medycznym, a właściwie zdarzeniem medycznym, są następstwa działań lekarzy oraz personelu medycznego, które powodują uszkodzenie ciała bądź rozstrój zdrowia u pacjenta. Przyczyną powstania szkody jest najczęściej błędna diagnoza bądź też nieprawidłowo zastosowane leczenie. Należy jednak pamiętać, że nie każda komplikacja po zabiegu jest błędem medycznym. Warto wcześniej skonsultować swoją sytuację z doświadczonym podmiotem, np. innym lekarzem bądź biegłym, ale również z prawnikiem. Obiektywne spojrzenie na sprawę może pomóc podjąć nam decyzję o wysunięcia roszczenia wobec placówki medycznej.

Odszkodowanie za błąd medyczny - procedura

Etap pozasądowy – zawiadomienie placówki o roszczeniu

Pierwszym krokiem pozwalającym na uzyskanie od placówki należnego odszkodowania jest zwrócenie się z roszczeniem do placówki medycznej, w której doszło do błędu. Przede wszystkim roszczenie powinno zostać dokładnie oznaczone – pacjent powinien wskazać czego oczekuje w ramach należnego odszkodowania za błąd medyczny. Szpital ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą najczęściej na podstawie art. 430 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tą regulacją, jeśli podmiot – w tym wypadku szpital – powierza wykonanie czynności innej osobie (lekarzowi) na jego rachunek, to będzie on odpowiedzialny za szkodę przez tą osobę wyrządzoną.  Takie zawiadomienie jest zarówno poinformowaniem placówki o tym, że naszym zdaniem doszło do popełnienia błędu, jak i jednocześnie próbą polubownego rozwiązania sporu.

Wezwanie do wypłaty odszkodowania za błąd medyczny przez ubezpieczyciela placówki

Zawiadomienie kierowane do szpitala powinno zostać przez placówkę medyczną przekazane jego ubezpieczycielowi. Każda placówka medyczna musi posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) i to właśnie jego ubezpieczyciel będzie wypłacał ewentualne odszkodowanie poszkodowanemu pacjentowi. Pacjent może również skierować swoje roszczenie bezpośrednio do ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel jest związany określonym terminem, w którym powinien odpowiedzieć poszkodowanemu – zasadniczo powinien on wypłacić pacjentowi odszkodowanie w terminie 30 dni od zawiadomienia o szkodzie doznanej wskutek błędu medycznego. Brak reakcji na przesłane wezwanie do wypłaty odszkodowania jest podstawą do dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej.

Etap sądowy – pozew do sądu pierwszej instancji

Postępowanie sądowe którego przedmiotem jest roszczenie o wypłatę odszkodowania za błąd medyczny jest inicjowany pozwem składanym we właściwym sądzie. Najczęstszym powodem kierowania sprawy na drogę sądową jest brak wypłaty odszkodowania za błąd medyczny przez ubezpieczyciela, bądź też kwota wypłacona jest niska i nie rekompensuje w pełni doznanej szkody. W zależności od wartości dochodzonego odszkodowania pozew będzie składany w wydziale cywilnym sądu rejonowego lub sądu okręgowego. Do pozwu należy dołączyć odpowiednie dowody. Bardzo istotna w przypadku sporu dotyczącego błędu medycznego jest kompletna dokumentacja z leczenia. Poza dokumentacją w trakcie procesu ważne mogą być zeznania świadków, np. rodziny poszkodowanego. Sąd może również powołać biegłego, który m.in. na podstawie dokumentacji medycznej będzie mógł stwierdzić czy doszło do błędu. Opinia biegłego bardzo często jest fundamentem rozstrzyganego sporu. Kończąc etap sądowy sąd pierwszej instancji wydaje wyrok, w którym może uwzględnić roszczenie poszkodowanego bądź też stwierdzić, że nie doszło do błędu i roszczenie odrzucić.

Odszkodowanie za błąd medyczny - procedura

Odwołanie od wyroku do sądu drugiej instancji

Zarówno strona poszkodowana jak i strona pozwana mają możliwość odwołania się od wydanego wyroku. Jeśli więc przyznane odszkodowanie nie jest dla nas satysfakcjonujące bądź roszczenie nie zostało uznane, możemy złożyć apelację. Wówczas spór trafia do sądu drugiej instancji – sądu okręgowego lub sądu apelacyjnego. Sąd odwoławczy bada wydany wyrok oraz okoliczności sprawy. W zależności od przyczyn odwoławczych sąd drugiej instancji może zmienić zaskarżony wyrok, a także przekazać sądowi pierwszej instancji do ponownego rozpoznania.

Sprawy dotyczące odszkodowań z tytułu błędu medycznego są często bardzo skomplikowane. Warto więc zarówno na etapie pozasądowym jak i w trakcie procesu mieć u boku wsparcie profesjonalnego pełnomocnika posiadającego doświadczenie w podobnych sprawach. Jest on przede wszystkim wsparciem merytorycznym dla poszkodowanego, ale wspiera go również w kontaktach ze szpitalem czy ubezpieczycielem. Konsultacja sprawy przed podjęciem działań zmierzających do uzyskania odszkodowania może również pomóc nam m.in. w określeniu przysługujących roszczeń oraz ich wysokości.

Kategorie

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń