Upadłość konsumencka - co sprawdza sąd?

2022-05-19

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest dla dłużnika szansą na uzyskanie oddłużenia oraz umorzenie posiadanych zobowiązań. Osoby zainteresowane ogłoszeniem upadłości często zastanawiają się, jak wygląda postępowanie i jakie informacje sprawdza sąd.

Upadłość konsumencka – jak wygląda postępowanie?

Postępowanie o ogłoszenie upadłości konsumenckiej rozpoczyna się z inicjatywy dłużnika. To właśnie dłużnik (lub jego pełnomocnik) składa do sądu wypełniony wniosek, jest to więc kluczowy element postępowania upadłościowego. Jego przygotowanie powinno zostać poprzedzone dogłębną analizą sytuacji dłużnika oraz zgromadzeniem wszelkich niezbędnych informacji. Warto wówczas skonsultować swoją sprawę ze specjalistą i mieć pewność, że wniosek zostanie prawidłowo przygotowany. Następnie, po rozpatrzeniu wniosku przez sąd, swoje działania rozpoczyna syndyk, który również odgrywa bardzo ważną rolę w postępowaniu. Syndyk zajmuje się m.in. kontaktami z wierzycielami oraz badaniem sytuacji dłużnika, w tym jego majątku. Następnie, po przeprowadzeniu wszystkich działań, sąd postanawia o ustaleniu planu spłaty wierzycieli, umorzeniu zobowiązań bez planu spłaty bądź warunkowym umorzeniu zobowiązań bez ustalania planu spłaty.

Upadłość konsumencka - co sprawdza sąd i jak się przygotować do upadłości?

Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej

Jak już wspomniano całe postepowanie rozpoczyna się złożeniem przez dłużnika wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. W takim wniosku dłużnik powinien uwzględnić wszelkie niezbędne informacje, w tym przede wszystkim te dotyczące zadłużenia oraz obecnej sytuacji finansowej. Ponadto należy wskazać okoliczności, które doprowadziły do niewypłacalności wnioskodawcy. To właśnie te informacje oraz dokumenty dołączone do wniosku są w pierwszej kolejności weryfikowane i sprawdzane przez sąd. Informacje wskazane we wniosku muszą być zgodne z rzeczywistością, gdyż stanowią one podstawę pozytywnego rozpatrzenia oraz ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Należy także pamiętać, że wniosek musi zostać złożony na właściwym formularzu i do właściwego sądu.

 

Upadłość konsumencka – co sprawdza sąd po ogłoszeniu upadłości?

Po pozytywnym rozpoznaniu wniosku i ogłoszeniu upadłości konsumenckiej wobec dłużnika swoje działania rozpoczyna syndyk. Wówczas, poza działaniami zmierzającymi do sprawdzenia prawidłowości danych zawartych we wniosku, syndyk zwraca się z wnioskiem o udzielenie informacji do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla upadłego. Uzyskane informacje mają służyć ustaleniu obowiązków podatkowych ciążących na upadłym, ewentualnym zadłużeniu i zaległościach w zapłacie podatków, a także dochodach osiąganych przez upadłego na przestrzeni lat. Co ważne – zaległości wynikające z nieopłaconych podatków również podlegają umorzeniu w upadłości konsumenckiej.

Dodatkowo syndyk zasięga informacji w Krajowym Rejestrze Sądowym, dzięki czemu syndyk otrzymuje informacje o ewentualnym członkostwie upadłego w organach spółek oraz ewentualnych udziałach czy akcjach posiadanych przez dłużnika. Postanowienie o ogłoszeniu upadłości jest także dostarczane Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych. Poza wskazanymi rejestrami syndyk może także uzyskać informacje o majątku upadłego z innych spisów, w tym m.in. Centralnej Ewidencji Pojazdów czy Ksiąg Wieczystych. Te działania mają na celu ustalenie ewentualnego majątku upadłego, pominiętego we wniosku.

Upadłość konsumencka - co sprawdza sąd i jak się przygotować?

Upadłość konsumencka – jak się przygotować?

Przygotowanie do ogłoszenia upadłości konsumenckiej jest bardzo istotne z punktu widzenia wyniku całego postępowania, ale także sprawności jego przebiegu. Zgromadzenie wszelkich informacji oraz niezbędnych dokumentów pozwala na kompletne uzupełnienie wniosku oraz wskazanie wszystkich ważnych okoliczności. W późniejszym okresie jest także podstawą do sprawnej współpracy z syndykiem, a w konsekwencji sprawnego przebiegu postępowania. Przed złożeniem wniosku warto skonsultować swoją sytuację z doświadczonym prawnikiem, tak aby nie pominąć żadnych istotnych okoliczności. Co więcej można uzyskać kompleksowe wsparcie na każdym etapie postępowania oraz pewność, że osoba ze stosowną wiedzą udzieli odpowiedzi na nurtujące nas pytania.

 

Źródła:

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń