2021-06-16
Celem pobytu pacjenta w ośrodku medycznym jest prawidłowa diagnostyka oraz leczenie, które pozwoli na szybki powrót do zdrowia. Czasem zdarza się, że z winy personelu medycznego dochodzi do pomyłki – błędnej diagnozy. W konsekwencji może dojść do nieprawidłowego leczenia, które nie tylko wydłuży czas powrotu do zdrowia, ale często wręcz narazi pacjenta na jego utratę. Po stronie pacjenta może wtedy powstać szkoda, za którą placówka medyczna ponosi odpowiedzialność. Należy jednak pamiętać, że nie każda błędna diagnoza powoduje powstanie po stronie pacjenta roszczenia odszkodowawczego. Kiedy dokładniej pacjent może ubiegać się o odszkodowanie za błąd diagnostyczny?
Błędem medycznym jest działanie niezgodne z aktualną wiedzą oraz praktyką medyczną, które najczęściej prowadzi do pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta. Ze względu na przyczynę doprowadzenia do rozstroju zdrowia u pacjenta możemy rozróżnić kilka rodzajów błędów medycznych, w tym m.in. błąd operacyjny polegający na zastosowaniu wobec pacjenta przestarzałej metody zabiegu czy też wykonanie zabiegu pomimo istnienia przeciwskazań, błąd organizacyjny polegający na błędnie prowadzonej dokumentacji medycznej, czego skutkiem jest niewłaściwe leczenie, czy też błąd techniczny, który polega na wadliwym realizowaniu przez personel decyzji lekarza. Jednym z rodzajów błędów medycznych jest także błąd diagnostyczny. Pacjent może otrzymać odszkodowanie za błąd medyczny.
Błąd diagnostyczny jest związany błędnym rozpoznaniem stanu zdrowia pacjenta. Występuje on m.in. wtedy, gdy mimo faktycznego braku choroby lekarz stwierdzi, że pacjent choruje. Skutkiem postawienia diagnozy może być podjęcie działań mających na celu wyleczenie pacjenta z choroby, której rzeczywiście nie ma, natomiast samo leczenie może doprowadzić do powstania szkody po stronie pacjenta. Może także nastąpić odwrotna sytuacja, w której pomimo istnienia choroby lekarz stwierdzi, że pacjent jest zdrowy. W tym wypadku brak dalszej diagnostyki naraża pacjenta na pogorszenie się jego stanu zdrowia. Z błędem diagnostycznym mamy do czynienia również wtedy, gdy np. ze względu na błędną interpretację wyników badań lekarz zamiast rzeczywiście istniejącej choroby rozpozna inne schorzenie. Przyczyną popełnienia błędu diagnostycznego może być m.in. brak odpowiedniej wiedzy po stronie personelu medycznego czy też niedbałe wykonywanie swoich obowiązków. Poszkodowany może uzyskać odszkodowanie za błąd diagnostyczny, w postaci zwrotów kosztu leczenia, rehabilitacji czy opieki medycznej.
Aby uzyskać odszkodowanie za błąd diagnostyczny pacjent musi doznać szkody. Oznacza to, że nie każda nieprawidłowo postawiona diagnoza będzie skutkowała powstaniem roszczenia odszkodowawczego. Pacjent będzie musiał udowodnić, że w jego przypadku postawienie błędnej diagnozy miało wpływ na dalszy rozwój choroby, podjęcie niewłaściwego leczenia czy też opóźnienie właściwego rozpoznania. Często niezbędna jest więc dokładna analiza dokumentacji medycznej, która może odgrywać kluczową rolę w procesie uzyskiwania odszkodowania. Warto także skonsultować się z profesjonalistami, którzy dzięki swojej wiedzy oraz doświadczeniu wskażą możliwe rozwiązania. W zależności od sytuacji roszczenie może zostać skierowane bezpośrednio do lekarza, placówki medycznej – np. szpitala lub jego ubezpieczyciela.
Odpowiedzialność szpitala za popełniony przez lekarza błąd diagnostyczny jest tzw. odpowiedzialnością zastępczą. Gdy lekarz, który dokonał błędnej diagnozy, jest pracownikiem szpitala, swoją pracę wykonuje w ramach powierzonych mu przez szpital czynności. Taki stosunek pomiędzy lekarzem a szpitalem powoduje powstanie po stronie szpitala odpowiedzialności za szkody, które wyrządzone zostały przez lekarza. Aby przypisać szpitalowi odpowiedzialność odszkodowawczą niezbędne jest także uznane winy lekarza. Błędna diagnoza powinna być więc spowodowana niedochowaniem przez lekarza należytej staranności, do czego może dojść wtedy, gdy lekarz niedbale wykonuje swoje obowiązki.
Źródła:
Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.
Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.
Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.
Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!
Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.
Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.