Zwrot utraconych korzyści a odszkodowanie

2021-05-20

Dochodzenie odszkodowania przez osobę poszkodowaną wiąże się przede wszystkim z naprawieniem powstałej szkody, czy to przez przywrócenie stanu sprzed zdarzenia czy też przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Warto jednak pamiętać, że obok poniesionej straty bardzo często występuje także realna utrata korzyści, m.in. ze  względu na brak oczekiwanych dochodów czy zysku. Warto więc pamiętać, że naprawa szkody polega także na zwrocie właśnie tych korzyści, których nieuzyskaliśmy wskutek danego zdarzenia. Czym dokładniej są utracone korzyści i kiedy możemy się starać o odszkodowanie z powodu ich utraty?

Zwrot utraconych korzyści - powstanie roszczenia odszkodowawczego

Doznanie szkody – zarówno materialnej jak i szkody na osobie – wiąże się z powstaniem roszczenia odszkodowawczego po stronie osoby poszkodowanej. Roszczenie to kierowane jest do sprawcy szkody lub jego ubezpieczyciela, którzy ponoszą odpowiedzialność za normalne następstwa ich działania bądź zaniechania. Oznacza to, że osoba poszkodowana może dochodzić od osoby odpowiedzialnej przywrócenia stanu sprzed wyrządzonej szkody lub  zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej w ramach rekompensaty.  

Zwrot utraconych korzyści a odszkodowanie

Szkoda rzeczywista a utracone korzyści

Powstałe roszczenie odszkodowawcze obejmuje tzw. zasadę pełnego odszkodowania (art. 361 § 2 Kodeksu cywilnego). Podmiot odpowiedzialny powinien naprawić zarówno szkodę obejmującą straty po stronie poszkodowanego, jak i korzyści, które osiągnąłby poszkodowany gdyby nie wyrządzono mu szkody. Wspomniane straty to tzw. szkoda rzeczywista, którymi będą m.in. wszelkie koszty poniesione przez poszkodowanego wskutek doznanej szkody czy też uszczerbki na mieniu poszkodowanego, które sprowadzają się do zmniejszenia jego majątku. Przykładem strat mogą być poniesione przez poszkodowanego koszty związane z leczeniem, po doznanym przez niego błędzie medycznym. Drugą składową są utracone korzyści, które poszkodowany zyskałby, gdyby szkoda nie nastąpiła. Odpowiedzialność osoby powodującej szkodę obejmuje więc także rekompensatę poszkodowanemu tego, że jego majątek nie wzrósł w taki sposób, jakby stało się to przy braku szkody.

Jak wykazać utracone korzyści?  

Jeśli poszkodowany kieruje roszczenie o zwrot utraconych korzyści, musi liczyć się z tym, że to na nim ciąży obowiązek wykazania wspomnianej straty. Ustalenie wysokości korzyści może być bardzo trudne, gdyż szkoda ta nie ma jednolitego charakteru. W każdym przypadku należy indywidualnie ocenić jej zakres, tak aby wskazana wartość była jak najbardziej zbliżona do poniesionej straty.  W praktyce najczęściej wysokość szkody majątkowej mierzona jest poprzez porównanie stanu majątku osoby poszkodowanej sprzed zdarzenia, ze stanem majątku, który istniałby, gdyby dane zdarzenie nie nastąpiło. Porównanie to ma zawsze charakter hipotetyczny, a dowody zgromadzone przez poszkodowanego muszą wskazywać na wysokie prawdopodobieństwo utracenia wskazywanych korzyści. Uzyskana kwota nie może prowadzić do bezpodstawnego wzbogacenia.

Przykłady utraconych korzyści

Jednym z najczęstszym przykładów utraconych korzyści jest utrata bądź pomniejszenie otrzymywanych dochodów. Doznanie szkody na osobie często wiąże się z długotrwałym leczeniem lub rehabilitacją, czego konsekwencją jest utrudniona możliwość zarobkowania. Może także okazać się, że po przebytym leczeniu, wskutek doznanej szkody, osoba poszkodowana nie może ze względów zdrowotnych powrócić na stanowisko, na którym wcześniej pracowała. Taki poszkodowany ma podstawę do tego, by dochodzić zwrotu utraconych korzyści w postaci pomniejszonego dochodu, bo gdyby nie doznał szkody, jego zarobki byłyby na tym samym poziomie co wcześniej. Innym przykładem może być zniszczenie rzeczy przynoszącej pożytki, czyli np. służącej do prowadzenia działalności gospodarczej. Uszkodzenie samochodu i konieczność jego naprawy może spowodować, że zawodowy kierowca, właściciel samochodu, straci możliwość wykonywania swojej pracy. W takim wypadku także kierowca będzie mógł dochodzić zwrotu powstałej po jego stronie straty. 

Zwrot utraconych korzyści a odszkodowanie

Zwrot utraconych korzyści a odszkodowanie

Zwrot utraconych korzyści jest jedną z części składowych odszkodowania, o które może starać się poszkodowany. Jak już wspomniano rekompensata poniesionej straty zawsze powinna być oceniana indywidualnie, ze względu na jej charakter. Należy również pamiętać, że obok utraty korzyści mogą także występować inne roszczenia w stosunku do podmiotu wyrządzającego szkodę. Poszkodowany może ubiegać się m.in. zadośćuczynienie za krzywdy psychiczne lub zwrot kosztów poniesionego leczenia. Przed skierowaniem roszczenia do osoby odpowiedzialnej bądź jego ubezpieczyciela warto skorzystać z profesjonalnej pomocy, dzięki czemu uzyskamy kompleksową pomoc w budowaniu swojego roszczenia, a także na dalszych etapach naszej sprawy.  

Źródła:

  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.),
  • T. Wiśniewski [w:] Kodeks cywilny. Komentarz. Tom III. Zobowiązania. Część ogólna, wyd. II, red. J. Gudowski, Warszawa 2018, art. 361,
  • G. Karaszewski [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, red. J. Ciszewski, P. Nazaruk, Warszawa 2019, art. 361,
  • B. Fuchs [w:] Kodeks cywilny. Komentarz. Tom III. Zobowiązania. Część ogólna (art. 353-534), red. M. Fras, M. Habdas, Warszawa 2018, art. 361.

Kategorie

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń