Zmiany w Prawie upadłościowym – Krajowy Rejestr Zadłużonych

2021-12-29

Wprowadzenie Krajowego Rejestru Zadłużonych wiąże się z licznymi zmianami w Prawie upadłościowym. Przede wszystkim zmiany dotyczą cyfryzacji postępowań. Od 1 grudnia 2021 r. akta postępowań są dostępne w systemie teleinformatycznym, zmieniły się m.in. zasady doręczania oraz składania pism i dokumentów, a także zgłaszania wierzytelności przez wierzycieli. Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis najważniejszych zmian Prawa upadłościowego.

Zmiany w Prawie upadłościowym - część ogólna 

Od 1 grudnia 2021 r. większość działań w postępowaniu upadłościowym dokonywanych przez syndyka ma się odbywać za pomocą systemu teleinformatycznego. Przede wszystkim w systemie na bieżąco sporządzany i aktualizowany będzie spisu majątku oraz praw majątkowych upadłego (art. 69 Pr. up.), a także przychody i wydatki masy upadłości (art. 106a Pr. up.). Syndyk zyskał także możliwość dochodzenia w drodze powództwa przekazania składników masy upadłości w przypadku niezłożenia tych składników na jego wezwanie (art. 134 ust.1a Pr. up.)

Zmiany dotyczą również zgłaszania wierzytelności przez wierzycieli oraz przez osoby dochodzące swoich roszczeń po rozwiązaniu umowy (np. dzierżawy, najmu) przed terminem. Syndyk wzywa wierzycieli za pośrednictwem systemu (art. 51 Pr. up.), następnie wierzyciele korzystając z udostępnionych formularzy zgłaszają swoje wierzytelności. W systemie są również utrwalane orzeczenia sądu, do których dołączane są informacje o terminie i sposobie wniesienia środka zaskarżenia bądź informacja o tym, że środek zaskarżenia nie przysługuje (art. 219 Pr. up.).  

Zmiany w Prawie upadłościowym - Krajowy Rejestr Zadłużonych

Nowością jest wnoszenie pism procesowych oraz dokumentów wyłącznie za pośrednictwem systemu z wykorzystaniem udostępnionych w nim formularzy (art. 216a Pr. up.). Niewniesienie pisma w ten sposób nie będzie wywoływało skutków prawnych w postępowaniu. Dokumenty muszą być opatrywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, osobistym bądź w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia. Przewidziano jednak pewne wyjątki, dzięki którym możliwe jest pominięcie systemu podczas wnoszenia pism. Podmioty, którym przysługują m.in. należności ze stosunku pracy, należności alimentacyjne czy renty odszkodowawcze mogą składać wnioski oraz oświadczenia w biurze podawczym każdego sądu rejonowego w formie papierowej oraz ustnej (art. 216aa Pr. up.). W przypadku oświadczeń ustnych to pracownik sądu będzie wprowadzać ich treść do systemu. Te same podmioty zwolnione są z doręczeń elektronicznych, mogą jednak z nich korzystać, jeśli zdecydują się na wniesienie pisma z pomocą systemu. Co ważne, doręczenia elektroniczne nie są stosowane do pierwszego doręczenia pisma bez względu na to, do kogo są kierowane. Pierwsze doręczenie musi zawierać pouczenia o sposobie oraz skutkach doręczeń elektronicznych (art. 220 Pr. up.).  

Cyfryzacja postępowań wiąże się również z uchyleniem przepisu dotyczącego składania dodatkowego odpisu wniosku wraz z odpisami załączników (art. 24a Pr. up.). Ponadto uchylono regulację dotyczącą zwrotu wniosku bez wzywania do uzupełnienia braków formalnych w przypadku reprezentacji przez adwokata lub radcę prawnego (art. 28 Pr. up.). Należy także pamiętać, że syndyk mimo założenia akt w systemie zobowiązany jest do zapewnienia dostępu do nich w swoim biurze (art. 228 Pr. up.).

 

Zmiany dotyczące upadłości konsumenckiej

Zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 4911 ustawy postepowanie upadłościowe osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej może być prowadzone również na zasadach ogólnych. Dzięki nowelizacji ustawy na postanowienie sądu w tym zakresie przysługuje zażalenie. Co więcej należy podkreślić, że przy wnoszeniu wniosków, pism procesowych i innych dokumentów w postępowaniu wobec osoby fizycznej nieprowadzącej działalności dłużnik może pominąć system teleinformatyczny. Oznacza to, że wniesienie dokumentów jest możliwe również w biurze podawczym sądu, także we wspomnianej już formie ustnej (art. 4911 ust. 3 Pr. up.).

Wprowadzenie systemu ma jednak znaczenie w kontekście wzywania wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności (art. 4915 Pr. up.) czy zawiadamiania ich oraz sądu o sposobie likwidacji składników masy upadłości (art. 49111a Pr. up.). Od początku grudnia powinno odbywać się to za pomocą systemu. Ponadto po ogłoszeniu upadłości akta sprawy są prowadzone w systemie – syndyk będzie wprowadzał do niego treść pism złożonych w formie tradycyjnej. Syndyk ma także obowiązek udostępnić akta w swoim biurze uczestnikom postępowania oraz każdemu, kto taką potrzebę uzasadni (art. 49124 Pr. up.).

Zmiany w Prawie upadłościowym - Krajowy Rejestr Zadłużonych

Zmiany w postępowaniu o zawarcie układu konsumenckiego

Zmiany w układzie konsumenckim dotyczą przede wszystkim – analogicznie jak w upadłości konsumenckiej – prowadzenia akt w systemie teleinformatycznym (art. 49137 Pr.up.). Ponadto od 1 grudnia 2021 r. przy zawieraniu układu w postępowaniach, w których w skład masy upadłości wchodzi nieruchomość, układ może być zawierany na okres przekraczający pięć lat. Warunkiem jest zachowanie nieruchomości służącej zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych przez dłużnika (art. 49133 Pr. up.).

 

Akty zmieniające:

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń