Niewypłacalność w branży hotelarskiej – upadłość hotelu i pensjonatu

2022-12-09

Ostatnie lata przyniosły branży hotelarskiej wiele problemów. Ograniczenia pandemiczne, rosnąca inflacja i podwyżki cen energii to tylko niektóre czynniki wpływające na sytuację finansową przedsiębiorców. Prowadzenie hotelu i pensjonatu staje się obecnie bardzo trudne, gdyż koszty związane z utrzymaniem działalności niejednokrotnie przekraczają osiągane dochody. Czy w przypadku niewypłacalności właściciel hotelu lub pensjonatu może ogłosić upadłość?

Niewypłacalność branży hotelarskiej – kiedy właściciel hotelu może ogłosić upadłość?

Właściciel hotelu lub pensjonatu może ogłosić upadłość, kiedy stanie się niewypłacalny, co oznacza utratę zdolności do regulowania zobowiązań wobec wierzycieli. Jeśli więc przedsiębiorca nie będzie w stanie spłacać należności wobec swoich kontrahentów, powinien przeanalizować swoją sytuację z prawnikiem. Przyczyny niewypłacalności mogą być różne. Wielu przedsiębiorców z branży hotelarskiej popadło w problemy finansowe w związku z licznymi ograniczeniami związanymi z epidemią. Wówczas znacznie ograniczony ruch i nagły spadek dochodów mógł przyczynić się do powstania zadłużenia. Obecnie właściciele pensjonatów i hoteli borykają się m.in. z rosnącymi cenami energii i ogólnym wzrostem kosztów utrzymania firmy. Jeśli problemy finansowe nasilą się i właściciele wpadną w długi, rozwiązaniem ich kłopotów może być upadłość konsumencka.

Niewypłacalność w branży hotelarskiej - upadłość hotelu i pensjonatu

Co daje upadłość hotelu lub pensjonatu?

Ogłoszenie upadłości niesie dla przedsiębiorcy korzyści już na etapie rozpatrzenia wniosku, czyli tuż po rozpoczęciu właściwego postępowania upadłościowego. Przede wszystkim Prawo upadłościowe przewiduje ochronę dłużnika przed działaniami wierzycieli, w tym w szczególności działaniami związanymi z prowadzeniem egzekucji. Działania komornika zostają wstrzymane, a postępowania egzekucyjne umorzone. Co więcej zadłużenie przedsiębiorcy nie narasta, gdyż nie nalicza się dalszych odsetek. Przedsiębiorca zyskuje stabilizację sytuacji finansowej, a po zakończeniu postępowania może zyskać całkowite oddłużenie. To właśnie umorzenie zobowiązań upadłego jest podstawowym celem postępowania upadłościowego w upadłości konsumenckiej

Upadłość hotelu a upadłość konsumencka

Upadłość konsumencka jest postępowaniem przewidzianym dla osób fizycznych, ale także niektórych przedsiębiorców. Dzięki niemu dłużnicy mogą po złożeniu odpowiedniego wniosku starać się o sądowe umorzenie zobowiązań, zyskując tym samym oddłużenie. Po wprowadzonych zmianach w Prawie upadłościowym także niektórzy przedsiębiorcy mogą uzyskać oddłużenie w ramach upadłości konsumenckiej. Umorzenie dotyczy również zobowiązań pochodzących z prowadzonej działalności, w tym m.in. powstałych w związku z prowadzonym hotelem lub pensjonatem. Nowelizacja przepisów sprawiła, że to postępowanie może być szansą dla właścicieli firm na życie bez zadłużenia. 

Niewypłacalność w branży hotelarskiej - upadłość hotelu i pensjonatu

Upadłość hotelu lub pensjonatu – od czego zacząć?

Aby ogłosić upadłość konsumencką należy złożyć wniosek do odpowiedniego sądu rejonowego. Wniosek powinien zawierać informacje dotyczące dłużnika, okoliczności powstania zadłużenia, a także szczegóły dotyczące wierzytelności. Dzięki temu sąd będzie mógł ocenić sytuację finansową i w przypadku niewypłacalności – ogłosić upadłość dłużnika. Co istotne jeśli zadłużenie właściciela pensjonatu powstało wskutek pandemii czy inflacji, oznacza to niewypłacalność z powodów niezależnych od przedsiębiorcy. Wówczas może on liczyć na korzystne dla niego zakończenie. W przypadku przedsiębiorców istotnym jest również wykreślenie z odpowiedniego rejestru (np. CEIDG) przed złożeniem wniosku. Przed złożeniem wniosku warto także skonsultować swoją sytuację z profesjonalistą, który przeanalizuje sytuację firmy. Dzięki temu przedsiębiorca zyska fachową wiedzę na temat postępowania, a także wsparcie na każdym jego etapie.

 

Kategorie

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń