Odszkodowanie za zakażenie gronkowcem w szpitalu

2021-06-29

Celem pobytu w placówce medycznej jest przede wszystkim udzielenie niezbędnych świadczeń medycznych, które doprowadzą do możliwie jak najszybszego wyleczenia przebywającej tam osoby. Coraz częściej zdarza się jednak, że w wyniku zaniedbań dochodzi do zakażenia pacjenta, przez co pobyt w szpitalu znacznie się wydłuża, wpływa na pogorszenie stanu zdrowia, a nieraz zagraża życiu. Skutki zakażenia gronkowcem mogą być odczuwane przez pacjenta jeszcze wiele lat po zakończonym leczeniu. Warto więc pamiętać, że w takiej sytuacji poszkodowanemu przysługuje stosowne odszkodowanie.

Ryzyko zakażenia gronkowcem w szpitalu

Do najczęstszych zakażeń szpitalnych należy zakażenie bakterią Staphylococcus aureus, czyli gronkowcem złocistym. Podstawowymi objawami zakażenia tą bakterią jest zwykle obrzęk, podwyższona temperatura, a także ropnie. W przypadku placówek medycznych dominującą przyczyną zakażeń jest kontakt z nieodpowiednio przygotowanym sprzętem medycznym. Ryzyko wzrasta zwłaszcza wtedy, gdy sprzęt ma bezpośredni kontakt z naruszoną warstwą skóry, np. podczas zabiegów lub operacji. Przyczyną zakażenia gronkowcem w szpitalu może być również brak odpowiedniej higieny ze strony personelu medycznego. Do najbardziej narażonych na zakażenia należą pacjenci po wymagających zabiegach (np. przeszczepach), a także osoby z zaburzoną odpornością.

Odszkodowanie za zakażenie gronkowcem w szpitalu

Odpowiedzialność szpitala za zakażenie gronkowcem

Szpital jako placówka medyczna ma przede wszystkim zapewnić pacjentowi bezpieczeństwo, które obejmuje również niezarażenie pacjenta inną chorobą. Przede wszystkim placówka powinna podejmować wszelkie działania mające na celu minimalizację ryzyka zakażenia, np. poprzez rutynowe kontrole personelu na nosicielstwo gronkowca. Ważna jest także ochrona zdrowia pacjenta poprzez stosowanie okołooperacyjnej profilaktyki antybiotykowej. Dodatkowo szpital powinien zgłosić pojawiające się zakażenia do Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która monitoruje sytuację epidemiologiczną. Co istotne, w trakcie procesu poszkodowany nie musi dowodzić indywidualnej odpowiedzialności danego członka personelu, gdyż szpital odpowiada w ramach regulacji z art. 430 Kodeksu cywilnego. Przepis ten wyraźnie wskazuje, że placówka powierzająca wykonanie czynności innym osobom – w tym przypadku personelowi medycznemu – będzie odpowiadać za szkody wyrządzone przez te osoby.

Gronkowiec odszkodowanie od szpitala - jak wykazać zakażenie w szpitalu?

Przede wszystkim należy pamiętać, że do zakażenia gronkowcem złocistym może dojść nie tylko w szpitalu. W trakcie dochodzenia swoich roszczeń będziemy więc zobowiązani do wykazania, że w naszym przypadku zakażenie miało miejsce właśnie w trakcie udzielania świadczeń przez daną placówkę. Co istotne, ciężar tego dowodu został w znacznym stopniu złagodzony, gdyż wykazanie przez pacjenta przesłanek do uznania odpowiedzialności szpitala byłoby wręcz niewykonalnym zadaniem. Dzięki temu – w przypadku m.in. zakażeń szpitalnych – poszkodowany powinien jedynie uprawdopodobnić, że do zakażenia doszło w trakcie leczenia. Aby uzyskać odszkodowanie za zakażenie gronkowcem w szpitalu kluczowa jest dokumentacja medyczna, która zawiera m.in. wyniki badań, w tym również wyniki wskazujące na obecność bakterii. Warto także zwrócić uwagę na to, czy w danej placówce prowadzono profilaktykę minimalizującą ryzyko zakażenia, np. poprzez odpowiednie przygotowywanie sprzętu medycznego, a także w zakresie dbałości o czystość. Uprawdopodobnienie zakażenia w szpitalu powoduje przyjęcie domniemania niedbalstwa po stronie pozwanej placówki.

Odszkodowanie za zakażenie gronkowcem w szpitalu

Odszkodowanie za zakażenie gronkowcem w szpitalu

Poszkodowany doznający zakażenia szpitalnego może ubiegać się wypłaty stosownego odszkodowania. Przede wszystkim będzie mu przysługiwać zwrot kosztów leczenia, które poniesione zostały w związku z zakażeniem. Mogą zaliczać się do nich m.in. koszty wymaganej opieki, również tej sprawowanej nieodpłatnie przez bliskich. Oprócz tego pacjentowi przysługuje zadośćuczynienie za doznanego przez niego cierpienia fizyczne i psychiczne. Indywidulana ocena danej sytuacji może także wykazać, że wskutek zakażenia doszło do zwiększenia się potrzeb finansowych pacjenta, bądź też stał się on niezdolny do pracy. Z tego powodu może zostać przyznana renta.  Poszkodowany może także ubiegać się o zwrot utraconych korzyści, m.in. w sytuacji obniżenia dochodów wskutek przebywania na zwolnieniu lekarskim.  Kluczowe jest jednak indywidualne podejście do danej sytuacji.

Nieocenioną pomocą może okazać się wsparcie profesjonalistów, którzy przeanalizują sprawę oraz wskażą możliwe rozwiązania. Merytoryczna ocena wszelkich istotnych okoliczności może mieć wpływ na przebieg postępowania, a także na końcową wysokość uzyskanego odszkodowania.

Kategorie

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń