Niewypłacalność restauracji – upadłość konsumencka właściciela restauracji

2023-01-04

Prowadzenie restauracji w ostatnich latach wiązało się ze stawieniem czoła wielu różnym problemom. Część lokali znacznie ucierpiało finansowo w związku z sytuacją gospodarczą, co przełożyło się na wzrost niewypłacalnych restauracji. Obecnie przepisy prawa umożliwiają właścicielom restauracji na uzyskanie oddłużenia poprzez ogłoszenie upadłości. Jak więc wygląda ogłoszenie upadłości konsumenckiej właściciela restauracji?

Niewypłacalność restauracji – upadłość szansą na oddłużenie?

Postępowanie upadłościowe jest procedurą sądową, która pozwala dłużnikom na uzyskanie umorzenia zobowiązań. To właśnie oddłużenie jest jednym z podstawowych celów upadłości. Wobec tego właściciele restauracji borykający się z problemami finansowymi powinni przeanalizować swoją sytuację pod kątem upadłości. Branża gastronomiczna jest jedną z gałęzi gospodarki, która w ostatnich latach stanęła przed wieloma wyzwaniami. Ograniczenia w prowadzeniu działalności, rosnące ceny prądu i gazu oraz inflacja zmuszają restauratorów do cięcia kosztów oraz podwyżki cen w kartach menu. To z kolei może przekładać się na brak Klientów. Problemy finansowe wynikające z czynników niezależnych od właściciela przemawiają na korzyść dłużnika w postępowaniu upadłościowym, dzięki czemu może on liczyć na pozytywne rozpatrzenie jego wniosku.

niewyplacalnosc-restauracji-upadlosc-konsumencka-wlasciciela-restauracji

Upadłość konsumencka a prowadzenie restauracji

Upadłość konsumencka to postępowanie co do zasady przewidziane dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Od kilku lat jest jednak możliwe skorzystanie z uproszczonej procedury przez niektórych przedsiębiorców. Nowelizacja Prawa upadłościowego sprawiła, że osoby prowadzące jednoosobową działalność także mogą liczyć na umorzenie zobowiązań w upadłości konsumenckiej. Aby ogłosić upadłość konsumencką właściciela restauracji konieczne jest zakończenie prowadzenia działalności i wykreślenie z rejestru. Wówczas niewypłacalny właściciel restauracji może złożyć stosowny wniosek do sądu. Co istotne postępowanie będzie obejmowało zarówno zobowiązania prywatne przedsiębiorcy jak i te pochodzące z prowadzonej działalności. Dzięki temu po zakończeniu postępowania umorzeniu będą podlegały również długi związane z prowadzonym biznesem, w tym m.in. należności wobec ZUS czy Urzędu Skarbowego.

Co zyskuje właściciel po ogłoszeniu upadłości restauracji?

Podstawowym celem upadłości konsumenckiej jest oddłużenie osoby borykającej się z problemami finansowymi. Ustawa Prawo upadłościowe gwarantuje dłużnikowi także środki ochronne, dzięki którym m.in. wstrzymane zostają naliczane odsetki. Zadłużenie wówczas nie ulega nawarstwieniu. Dodatkowo tuż po ogłoszeniu upadłości umorzone zostają prowadzone postępowania egzekucyjne. Wówczas komornik nie może prowadzić swoich czynności, kończą się również wizyty przedstawicieli windykacji. Dzięki temu dłużnik może skupić się na postępowaniu, które jest jego drogą do stabilizacji sytuacji finansowej.

Jak ogłosić upadłość konsumencką właściciela restauracji?

Aby ogłosić upadłość konsumencką właściciel restauracji powinien przeanalizować swoją sytuację oraz przygotować wniosek o ogłoszenie upadłości. Wniosek powinien zawierać niezbędne informacji o sytuacji osobistej dłużnika, jego wierzycielach, zadłużeniu, a także okolicznościach powstania zaległości. Do wniosku dłużnik powinien dołączyć także stosowne dokumenty, w tym w szczególności te określające wysokość długów. Wniosek dłużnik składa do właściwego sądu rejonowego, a następnie oczekuje na jego rozpatrzenie. Po wydaniu postanowienia o ogłoszeniu upadłości właściciela restauracji swoje działania rozpoczyna syndyk.

niewyplacalnosc-restauracji-upadlosc-konsumencka-wlasciciela-restauracji

Upadłość restauracji – umorzenie zobowiązań właściciela

Po zakończeniu postępowania upadłościowego zobowiązania dłużnika podlegają umorzeniu. Należy pamiętać, że umorzenie może zostać poprzedzone planem spłaty wierzycieli, jednak jest on dostosowany do możliwości finansowych dłużnika i obejmuje jedynie niewielką część zadłużenia. Po umorzeniu zobowiązań dłużnik może ze spokojem patrzeć w przyszłość. Co więcej może również prowadzić działalność gospodarczą – także w formie restauracji – nawet jeszcze w trakcie trwającego postępowania. 

 

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń