Niewypłacalność franczyzobiorcy - upadłość konsumencka ajenta sklepu

2022-12-14

Prowadzenie sklepu na zasadach ajencji lub franczyzy często wydaje się atrakcyjnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Współpraca nie zawsze jednak układa się po myśli ajenta, co może się przyczynić m.in. do powstania zadłużenia. Czy w przypadku powstania zaległości ajent sklepu może ogłosić upadłość?

Niewypłacalność sklepu – czy ajent może ogłosić upadłość?

Niewypłacalność sklepu spożywczego może być przyczyną wielu różnych czynników. Spora konkurencja w postaci supermarketów, rosnące ceny u kontrahentów czy niekorzystne dla ajenta warunki współpracy mogą przyczynić się do powstania problemów finansowych. W takiej sytuacji przedsiębiorca samodzielnie prowadzący działalność może zdecydować się na wprowadzenie zmian, które mogą pomóc w uniknięciu niewypłacalności. Ajenci oraz franczyzobiorcy są jednak związani warunkami zawartych umów i samodzielne podejmowanie decyzji jest mocno ograniczone. Konieczność wywiązania się z kontraktów często nie pomaga w utrzymaniu płynności finansowej, a może wręcz przyczynić się do pogłębienia zadłużenia. Wówczas ajent (franczyzobiorca) powinien rozważyć ogłoszenie upadłości, która pozwoli na uzyskanie oddłużenia.

upadlosc-konsumencka-ajenta-sklepu

Co daje upadłość franczyzobiorcy sklepu?

Upadłość franczyzobiorcy lub ajenta sklepu jest przede wszystkim szansą dla przedsiębiorcy na uzyskanie umorzenia zobowiązań. Zanim jednak postępowanie zakończy się, dłużnik może liczyć na ustawową ochronę przed działaniami komornika, co oznacza m.in. umorzenie prowadzonych egzekucji komorniczych. Ogłoszenie upadłości oznacza także wstrzymanie rosnących odsetek, dzięki czemu zadłużenie nie nawarstwia się. Przedsiębiorca może więc nie tylko zyskać oddłużenie, ale również odzyskać poczucie bezpieczeństwa finansowego. Ponadto w przyszłości przedsiębiorca może ponownie otworzyć firmę i prowadzić działalność gospodarczą.

Upadłość konsumencka ajenta sklepu

Upadłość konsumencka jest obecnie postępowaniem umożliwiającym uzyskanie oddłużenia nie tylko osób nieprowadzących działalności gospodarczej, ale również niektórych przedsiębiorców. Dzięki temu zarówno ajent jak i franczyzobiorca prowadzący działalność gospodarczą mogą zdecydować się na złożenie wniosku i ogłoszenie upadłości w uproszczonym trybie. Pozytywne rozpatrzenie wniosku uwarunkowane jest spełnieniem podstawowej przesłanki - niewypłacalności. Jeśli dłużnik nie jest w stanie regulować swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, to sąd ogłosi jego upadłość. Aby przedsiębiorca mógł skorzystać z uproszczonego trybu, wystarczy jedynie wykreślenie działalności z CEIDG i złożenie odpowiedniego wniosku do sądu rejonowego.

Upadłość ajenta sklepu – jak zyskać oddłużenie?

Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym, które rozpoczyna sam dłużnik poprzez złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości. Taki wniosek powinien zawierać wszystkie niezbędne informacje o sytuacji dłużnika, w szczególności dotyczące  jego zadłużenia, wierzycieli oraz sytuacji majątkowej. Należy także wskazać wszystkie okoliczności mające wpływ na powstanie zadłużenia. Warto wówczas skorzystać z pomocy specjalisty z zakresu upadości, tak aby nie pominąć żadnej istotnej dla postępowania informacji. Co więcej konsultacja z fachowcem pozwoli na obiektywną ocenę sytuacji oraz uzyskanie wiedzy od doświadczonej osoby. 

niewyplacalnosc-franczyzobiorcy-upadlosc-konsumencka-ajenta-sklepu

Jakie długi mogą zostać umorzone w upadłości ajenta sklepu?

Jednym z podstawowych celów upadłości konsumenckiej jest oddłużenie. Dzięki postępowaniu dłużnik może liczyć na umorzenie następujących zobowiązań:

  • zobowiązania wobec banków (m.in. pożyczki, kredyty) 
  • zobowiązania pozabankowe (tzw. chwilówki),
  • zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego (m.in. z podatku VAT), 
  • zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społęcznych (nieopłacone składki), 
  • zobowiązania wobec kontrahentów, w tym także franczyzodawcy, 
  • zobowiązania prywatne (np. pożyczka od znajomego). 

Kategorie

Archiwum

Tagi

Wypełnij formularz

OPINIE NASZYCH KLIENTÓW

Kancelaria Prawna Pana Daniela jest godna polecenia, jest to profesjonalny fachowiec z dużym doświadczeniem, zaangażowaniem do pracy i empatią do ludzi. Jest godną zaufania osobą, która w rzeczowy sposób podchodzi do każdej sprawy, jest pewna swojego stanowiska i finalnie rzecz biorąc klient jest bardzo zadowolony z jego skuteczności. Uzyskałem pomoc niejednokrotnie z pozytywnym skutkiem, bardzo serdecznie polecam.

Dawid, Ruda Śląska

Profesjonalna i szybka pomoc. bardzo dobry kontakt i duża wiedza. Na pewno będę współpracował w przyszłości o ile będzie taka konieczność. Młody człowiek z doświadczeniem, którego nie zjadła rutyna polecam.

Krystian, Zabrze

Kancelaria na duży plus. Podjąłem współpracę i nie żałuję swojej decyzji. Byłem bardzo zaskoczony wiedzą i jak potrafią pomóc człowiekowi. Naprawdę polecam.

Piotr, Zabrze

Kancelaria zajęła się moja sprawa. Spełniła wszystkie moje oczekiwania. Szybki i łatwy kontakt, sprawa tłumaczona ze zrozumieniem. Polecam!

Iwona, Nottingham

Bardzo profesjonalne podejście do sprawy. Pomoc w krótkim czasie. Jestem zadowolona z obsługi i pomocy. Polecam bardzo.

Eryka Górecka

Korzystałam z usług Kancelarii i jestem bardzo zadowolona, obsługa solidna i profesjonalna. Super podejście do klienta, polecam z czystym sumieniem. Pozdrawiam.

Bożena Husar
Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń Potrzebujesz pomocy?   Zadzwoń